Arenguprogramm
Statistikaameti prognoosi kohaselt vananeb Eesti rahvastik kiirelt ja vanemaealiste osatähtsus rahvastikus tõuseb. Ühiskond peab pakkuma inimesele keskkonda, mis valmistab ette ja toetab tema aktiivsena vananemist. See on keskkond, kus on hea elada igas vanuses inimestel. Selleks, et Eestis tekiks aktiivsena vananemist toetav keskkond, on veel palju vaja ära teha. Muutused ei toimu iseenesest, organisatsioonid ja rühmitused peavad neid muutusi targalt tagant tõukama.
Pakume organisatsioonide esindajatele võimalust oma teadmisi täiendada vanemaealiste huvikaitse võimekuse arendamise arenguprogrammis. Ootame programmis osalema vanemas keskeas ja vanemas eas inimestega tegelevate üleriigiliste ja kohalike organisatsioonide ja asutuste esindajaid.
Arenguprogrammis osalejad läbivad 10 õppemoodulit, mille kaudu on nendest kujunenud koostöökogemuse ja -võimekusega võrgustik, kes jätkab muutuste elluviimist Eesti vanemaealiste huvides ning muudab vananemiskeskkonda nii kohalikul kui riiklikul tasandil.
Programmi läbinud läbinud inimene
- Oskab olla oma organisatsiooniga kaasatud projektides, milles arendatatakse vanemaealiste sihtgrupi teenuseid ja lahendusi;
- Oskab kasutada disainmõtlemise meetodeid;
- Oskab hinnata oma organisatsiooni vajadusi digipädevuste arendamisel, et organisatsioon suudaks huvikatsetegevustes kasutada efektiivseid ja üldkasutatavaid kanaleid ja vahendeid;
- Oskab kasutada võimestava kommunikatsiooni oskusi ja kommunikatsiooni kui vahendit sotsiaalsete muutuste läbi viimiseks;
- Mõistab, kuidas toimib kodanikuühiskond;
- Oskab kasutada huvikaitse meetodeid ja planeerida huvikaitse tegevusi;
- Tunneb ja kasutab oma organisatsioonis ja võrgustikes vastastikuse õppe (sh põlvkondade vahelise õppe) põhimõtteid;
- Oskab leida ja interpreteerida ühiskonna vananemist kirjeldavat statistikat ja uuringutulemusi;
- Oskab ära tunda diskrimineerimise juhtumeid ning välja pakkuda lahendusi;
- Tunneb vananemise füsioloogilisi ja sotsiaalseid muutusi ning on terviseedenduse liikumise eestvedaja organisatsioonis, kogukonnas ja ühiskonnas;
- Mõistab, mis on kodanikuaktiivsus ning osaleb vanemaealistega seotud valdkondades teenuste arendamisel, kasutades koosloome põhimõtteid ja disainmõtlemise meetodeid.
Toimumisaeg
Programmi raames viiakse läbi ka vaatluseid ja külastusi teistesse organisatsioonidesse. Arenguprogramm on üles ehitatud disaini- ja arenduslabori formaadis, mille eesmärk on aidata osalejatel koguda samm-sammult teadmisi, meetodeid, mõttemalle ja oskusi, et ellu viia oma organisatsiooni arendustegevusi, sh oskused tajuda oma rolli, märgata ja reageerida, kaasata kolleege, teha võrgustikutööd ja koostööd siht- ja sidusgruppidega. Arenduslabori formaadis läbiviidava õppetöö tulemusel valmivad osalejate organisatsioonides probleemi lahenduse disaini- ja arendusprojektid ehk huvikaitseprojektid.
Toimumiskoht
Maht
Arenguprogrammi maht on 15 EAP sh 192 akadeemilist tundi auditoorset tööd, mis sisaldab 9 kahepäevast ja 6 ühepäevast õppesessiooni (sisaldab auditoorseid tunde, iseseisvaid töid, praktilist tööd). Koolitusprogrammi läbimisel väljastatakse osalejale tunnistus.
Moodulid ja ajakava
1. moodul: Kodanikuühiskond ja ühiskonna vananemine22.10.2020 ja 29.10.2020
Maht: 1 EAP, sh 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd
Lektorid: Tiina Tambaum, Mari-Liis Jakobson, Katrina Koppel
Eesmärk: mõtestada, mis on üldse kodanikuühiskond ja tema funktsioonid ning kujundada oma tegevusratsionaalsusi kodanikuühiskonna osana, sealhulgas ka suhetes teiste sektoritega.
Õpiväljundid:
Kursuse läbinud osaleja:
- mõistab, mis on kodanikuühiskond ja oskavad mõtestada vanemaealisi kui huvirühma selle osana.
- tunneb huvikaitse meetodeid ning oskavad planeerida huvikaitselisi tegevusi.
- oskab mõtestada riigi ja kodanikuühiskonna vaheliste suhete erinevaid stsenaariume ning suhestada nendega strateegilise partnerluse tegevusraamistikku.
- oskab mõtestada taustkeskkonnast tulenevaid võimalusi ja riske huvirühmana organiseerumisele ning leida praktilisi viise võimaluste ärakasutamiseks ning riskide maandamiseks.
Iseseisev töö, praktiline töö disaini- ja arenduslabori formaadis: organisatsiooni tegevuskeskkonna SWOT analüüs. Vanemaealiste huvikaitseplaan.
2. moodul: Võimestav kommunikatsioon25.11.2020 - 26.11.2020
Maht: 1 EAP, sh 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd
Lektorid: Mart Soonik ja Katrin Aava
Eesmärk: Toetada vanemaealiste huvikaitsega tegelevatele organisatsioonidele kommunikatsioonialast võimekust ja pakkuda neile andme- ja teadmistepõhist tuge.
Õpiväljundid:
- Osaleja töötab välja kommunikatsioonialaseid lahendusi enda organisatsiooni arenguülesannete lahenduseks,
- Osaleja sõnastab siht- ja sidusgrupid, kanalid, töötab välja tegevusplaani, sõnastab visiooni vanemaealiste huvikaitse tegevuste eesmärgistamiseks.
Iseseisev töö disaini- ja arenduslabori formaadis: Kommunikatsioonistrateegia ja huvikaitseplaan, visioon vanemaealiste huvikaitse tegevuste eesmärgistamiseks.
3. moodul: Disainmõtlemine ja generatiivsed uuringud15.12.2020 - 16.12.2020
Maht: 1 EAP, sh 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd
Lektor: Kai Pata
Eesmärk: Arendada arendusprojekti kaudu vanemaealiste huvikaitsega tegeleva organisatsiooni eestvedajates praktilisi oskusi olla kaasatud vanemaealistele sobivate lahenduste ja teenuste koosarendamise projektides, milles kasutatakse disainmõtlemist ja generatiivse uuringu meetodit.
Õpiväljundid: Kursuse läbinud osaleja kavandab ja rakendab peamisi disainmõtlemise meetodeid ja generatiivse uuringu praktikaid lahenduste ja teenuste koosarendamise projektides vanemaealiste huvikaitsega tegelevas organisatsioonis.
Iseseisev töö disaini- ja arenduslabori formaadis: Õppimise lahenduse kavandamine organisatsiooni digipädevuste arendamiseks vanemaealistele.
4. moodul: Andmepõhine otsustamine ja muutuste juhtimine organisatsioonis27.01.2021 - 28.01.2021
Maht: 1 EAP, sh 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd
Lektor: Mart Laanpere
Eesmärk: Esitleda teadmushalduse ja strateegilise juhtimise põhimõisteid ja rakendusmudeleid organisatsiooni juhtimise kontekstis ning saada esmane sissevaade andmepõhise otsustamise käsitlustesse ja seonduvatesse juhtimispraktikatesse.
Õpiväljundid:
Kursuse läbinud osaleja:
- määratleb organisatsiooni digipöörde strateegilised eesmärgid ning eesmärkidele vastavad mõõdikud
- hindab organisatsiooni digiküpsust
Iseseisev töö disaini- ja arenduslabori formaadis: Organisatsiooni digiküpsuse taseme ja arendust vajavate valdkondade kaardistus. Muutuse juhtimise plaan organisatsioonile.
5. moodul: Digipädevuste kaardistamine organisatsioonis17.02.2021 - 18.02.2021
Maht: 1 EAP, sh 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd
Lektor: Linda Helene Sillat
Eesmärk: Mõista organisatsiooni digivõimekuse arendamise vajadusi läbi organisatsiooni erinevate osapoolte digipädevuste sh. digitaalse kirjaoskuse kaardistamise. Digivõimekuse arengukava koostamine ja tegevuste planeerimine.
Õpiväljundid:
Koolituse tulemusel õppija:
- kogub andmeid organisatsiooni ja selle liikmete digivõimekuse hindamiseks;
- planeerib organisatsiooni ja selle liikmete digivõimekuse arendustegevusi;
- ühtlustab organisatsiooni ja selle liikmete digivõimekuste taset.
Iseseisev töö disaini- ja arenduslabori formaadis: luuakse (või muudetakse) vanemaealistele sobiva teenuse, protsessi või lahenduse prototüüp.
6. moodul: Ühiskonna vananemine ja õppimine vanemas eas 17.03.2021 -18.03.2021
Maht: 1 EAP, sh 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd
Lektorid: Luule Sakkeus, Lauri Leppik, Leen Rahnu, Tiina Tambaum
Eesmärk: arendada teadmisi rahvastikuprotsessidest rahvastiku vananemise kontekstis ja oskuseid neid protsesse jälgida. Samuti arendada kriitilise motlemise oskust seostada vanemisega seotud poliitikaid, ühiskonnas valitsevaid suhtumisi ning vanemaealiste elukvaliteeti ning arutleda sekkumiste üle.
Õpiväljundid. Kursuse läbinud osaleja:
- teab rahvastiku vananemisega seotud pohilisi näitajaid ja vananemisteooriate arengu dünaamikat
- oskab ise leida, lugeda ja interpreteerida statistikat ja uuringutulemusi ühiskonna vananemise protsesside kohta
- oskab kriitiliselt hinnata Eesti vananemise poliitikadokumente
Iseseisev töö, praktiline töö disaini- ja arenduslabori formaadis: Eesti vananemise poliitikadokumentide kriitiline analüüs. Ühiskonna vananemisprotsesside hinnangu raport statistika ja uurimistulemuste põhjal. Vanemaealiste diskrimineerimise ilmingute hinnangu raport statistika põhjal.
7. moodul: Ühiskonna vananemine ja õppimine vanemas eas21.04.2021 - 22.04.2021
Maht: 1 EAP, sh 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd
Lektorid: Luule Sakkeus, Lauri Leppik, Leen Rahnu, Tiina Tambaum
Eesmärk: Arendada vanemaealiste huvikaitsega tegelevate organisatsioonide teadmisi õppimisest vanemas eas, et nad oleksid teadlikud, millised on vanemas eas õppimisel iseärasused ning kuidas vanemaealiste õpet toetada kogukonnas, tööl ja kodus. Samuti arendada kriitilise mõtlemise oskust elukestva õppe poliitikate ja regulatsioonide hindamiseks.
Õpiväljundid:
Kursuse läbinud osaleja:
- teab, millised on kognitiivsete võimete muutused normaalsel vananemisel
- oskab kriitiliselt hinnata vanemaealiste õppe praktikaid, plaane ja poliitikameetmeid
- oskab planeerida põlvkondade vahelist õpet, sh vastastikuse õppe projekti.
Iseseisev töö, praktiline töö disaini- ja arenduslabori formaadis: Elukestva õppe poliitikate ja visioonide hinnang vanemaealiste huvikaitse seisukohast. Võrdlus kirjanduses toodud
õppimisvajaduse ja vanemas eas õppimise tegelike võimaluste ja nende kasutamise vahel
8. moodul: Koostööoskuste arendamine19.05.2021 - 20.05.2021
Maht: 1 EAP, sh 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd
Lektorid: Marju Medar, Tiina Tambaum
Eesmärk: Koolituse eesmärk on omandada teadmisi ja oskusi koostöö arendamiseks vanemaealistega, sh vanemaealistele suunatud tegevuste planeerimiseks ja korraldamiseks ning eakate kaasamiseks kogukonnatöösse.
Õpiväljundid:
Kursuse läbinud osaleja:
- omandab teadmisi vabatahtlikkusest ja vanemaealiste ühiskondliku aktiivsuse toetamise vajadustest ja võimalustest kogukonnas.
- omandab koostööoskusi osalemiseks koosloome protsessis eakatele suunatud tegevuste ja/või teenuste planeerimisel ja korraldamisel ning eakate kaasamisel kogukonnas.
Iseseisev töö, praktiline töö disaini- ja arenduslabori formaadis: Vanemaealiste kaasamisel peamiste
takistuste kaardistus. Tegevuskava kogukonna koostöö parendamiseks institutsionaliseeritud vanemaealistega.
9. moodul: Individuaalne vananemine 08.06.2021 - 09.06.2021
Maht: 1 EAP, sh 16 akadeemilist tundi auditoorset tööd
Lektorid: Tiina Tambaum, Marju Medar, Saima Kuu
Eesmärk: Arendada vanemaealiste huvikaitsega tegelevate organisatsioonide teadmisi sotsiaalsetest ja füsioloogilistest muutustest vananemisel, et teada, millised on olulisemad sotsiaalsed ja füsioloogilised muutuseid normaalsel vananemisel, enamlevinud toitumise ja liikumisega seotud terviseprobleeme vanemaealistel ning millised on esmased tegevused koostöö suunal tervishoiu spetsialistidega ning soovitused vanemaealistele ja nende lähivõrgustikule.
Õpiväljundid. Kursuse läbinud osaleja:
- tunneb sotsiaalsed, füsioloogilised ja kognitiivseid muutuseid normaalsel vananemisel
- tunneb enamlevinud vanemaealiste toitumise ja liikumisega seotud terviseprobleeme ning teadvustab koostöö vajadust tervishoiu, toitumise jt spetsialistidega oma tervise hoidmisel.
- teab vanemaealiste liikumisvõimalustega seotud iseärasusi, oskab hinnata oma terviseolukorda, planeerida võimete- ja eakohast liikumist
- õppija teab vanemaealiste toitumisega seotud eripärasid koostada tervislikku eakohast menüüd – oskab hinnata menüü koostist ja selle tervislikkust ning teab, kuidas tagada võimalikult hea menüü vastavalt toitumissoovitustele
- oskab soovitada sobivat liikumisviisi ning põhjendada selle vajalikkust
- õppija oskab põhjendada õppimise (kognitiivse stimulatsiooni vajadust III ja IV eluetapis)
- õppija oskab teha koostööd spetsialistide ja vanemaealiste lähivõrgustikuga.
Iseseisev töö, praktiline töö disaini- ja arenduslabori formaadis: mõeldakse välja tugisüsteem vanemaealiste toitumise ja liikumise hindamiseks ning vastavalt vajadusele nõustamise ning tegevuste läbiviimise toetuse välja arendamise võimalused.
10. moodul: Vanemaealiste heaolu toetava kogukonnatöö ning huvikaitse korraldaja arenguprogramm „Ennastjuhtivaks vananejaks“Koondmoodul koosneb kuuest väga praktilisest õppepäevast järgmistel kuupäevadel:
08.09.2021 - 09.09.2021
06.10.2021 - 07.10.2021
06.10.2021 - 07.10.2021
Maht: 6 EAP, sh 44 akadeemilist tundi auditoorset tööd (6*8 tundi)
Lektor: Tiina Tambaum
Eesmärk: Koolituse eesmärk on reaalsele huvikaitsevajadusele või heaoluga seotud probleemile lahendust pakkuva arendusprojekti kaudu kujundada vabariigis võrgustik spetsialistidest, kes on võimelised individuaalsel tasandil võimestama inimesi saama teadlikuks ennastjuhtivaks vananejaks ning ühiskonna tasandil seisma vanemaealiste õiguste ja heaolu eest.
Õpiväljundid:
- Osaleja oskab koostada vanemaealiste huvikaitsevajadusele või kohaliku vananemiskeskkonna arendusvajadusele vastavat projekti: oskab tuvastada probleemi, defineerida väljakutseid, sõnastada kõikvõimalikke lahendusvõimalusi, valida parim lahendus, planeerida ressursid ja tööd selle lahenduse ellu viimiseks, testida plaani elluviimist või viia plaan ellu täies mahus.
- Osaleja kujundab vastavalt tänapäevastele vananemisteooriatele (ümber) oma väärtused ja hoiakud vanemaealiste, vananemise ning vananemiskeskkonna suhtes ning omandab teadmised ja oskused, kuidas võimestada inimesi kujunemaks ennastjuhtivaks vananejaks ning kuidas kujundada heaolu toetavat vananemiskeskkonda arvestades demograafilisi trende, kasutades võimestamise- ja huvikaitseoskusi, tänapäevaseid digioskusi ning kommunikatsiooni- ja koostööoskusi.
Iseseisev töö, praktiline töö disaini- ja arenduslabori formaadis: arendusprojekti juhtimise raport ja enesehinnang juhtimisprotsessile.
Koolitajad
Tiina Tambaum, Marju Medar, Lauri Leppik, Luule Sakkeus, Katrin Aava, Mart Laanpere, Mart Soonik, Lina Helena Sillat, Mari-Liis Jakobson, Katrina Koppel, Saime Kuu jt.
Koolituse hind
Tingimused
Arenguprogrammi kandideerimisel palume osalejal kirjeldada ühte vanemas keskeas ja/või vanemas eas inimestega seotud probleemi, millele tema organisatsioon peaks kas kohalikul või riigi tasandil lahenduse looma (edaspidi organisatsiooni „huvikaitseprojekt“).
Osavõtuankeediga koos palume kandideerijal esitada organisatsiooni juhtkonna kinnituse, et kandideerija esindab koolitusprogrammis organisatsiooni ning organisatsioon on valmis olema osaleja õppemoodulites läbiviidavate arendustegevuste keskkond, ning panustama osaleja eestvedamisel kursuse lõputööna valmiva huvikaitseprojekti arendusse.
Arenduslabori programmis saab osaleda maksimaalselt 20 inimest. Tunnistus väljastatakse osalejale, kes on läbinud vähemalt 70% programmist ja esitanud nõuetekohaselt iseseisvad tööd.