Tutvu moodulitega lähemalt
Ühiskonna vananemine I. Õppimine vanemas eas I29. - 30. september 2021
Maht: 16 auditoorset tundi
Ühiskonna vananemine I
Õppejõud: Luule Sakkeus, Lauri Leppik, Leen Rahnu, Tiina Tambaum
Mooduli läbinu teab rahvastiku vananemisega seotud põhilisi näitajaid ja
vananemisteooriate arengu dünaamikat; oskab ise leida, lugeda ja interpreteerida statistikat
ja uuringutulemusi ühiskonna vananemise protsesside kohta; oskab kriitiliselt hinnata Eesti
vananemise poliitikadokumente.
Iseseisev töö, praktiline töö disaini- ja arenduslabori formaadis: Eesti vananemise
poliitikadokumentide kriitiline analüüs. Ühiskonna vananemisprotsesside hinnangu raport
statistika ja uurimistulemuste põhjal. Vanemaealiste diskrimineerimise ilmingute hinnangu
raport statistika põhjal.
Õppimine vanemas eas I
Õppejõud: Tiina Tambaum
Mooduli läbinu teab, millised on kognitiivsete võimete muutused normaalsel vananemisel;
oskab kriitiliselt hinnata vanemaealiste õppe praktikaid, plaane ja poliitikameetmeid; oskab
planeerida põlvkondade vahelist õpet, sh vastastikuse õppe projekti.
Iseseisev töö, praktiline töö: Elukestva õppe poliitikate ja visioonide hinnang vanemaealiste
huvikaitse seisukohast. Võrdlus kirjanduses toodud õppimisvajaduse ja vanemas eas
õppimise tegelike võimaluste ja nende kasutamise vahel
Ühiskonna vananemine II. Õppimine vanemas eas II27. - 28. oktoober 2021
Maht: 16 auditoorset tundi
Õppejõud: Luule Sakkeus, Lauri Leppik, Leen Rahnu, Tiina Tambaum, Liili Abuladze
Eesmärk: Arendada vanemaealiste huvikaitsega tegelevate organisatsioonide teadmisi õppimisest vanemas eas, et nad oleksid teadlikud, millised on vanemas eas õppimisel iseärasused ning kuidas vanemaealiste õpet toetada kogukonnas, tööl ja kodus. Samuti arendada kriitilise mõtlemise oskust elukestva õppe poliitikate ja regulatsioonide hindamiseks.
Õpiväljundid:
Kursuse läbinud osaleja:
- teab, millised on kognitiivsete võimete muutused normaalsel vananemisel
- oskab kriitiliselt hinnata vanemaealiste õppe praktikaid, plaane ja poliitikameetmeid
- oskab planeerida põlvkondade vahelist õpet, sh vastastikuse õppe projekti.
Iseseisev töö, praktiline töö disaini- ja arenduslabori formaadis: Elukestva õppe poliitikate ja visioonide hinnang vanemaealiste huvikaitse seisukohast. Võrdlus kirjanduses toodud õppimisvajaduse ja vanemas eas õppimise tegelike võimaluste ja nende kasutamise vahel
Koostööoskuste arendamine24. - 25. november 2021
Maht: 16 auditoorset tundi
Õppejõud: Marju Medar, Tiina Tambaum
Mooduli läbinu omandab teadmisi vabatahtlikkusest ja vanemaealiste ühiskondliku
aktiivsuse toetamise vajadustest ja võimalustest kogukonnas; omandab koostööoskusi
osalemiseks koosloome protsessis eakatele suunatud tegevuste ja/või teenuste
planeerimisel ja korraldamisel ning eakate kaasamisel kogukonnas.
Iseseisev töö, praktiline töö: Vanemaealiste kaasamisel peamiste takistuste kaardistus.
Tegevuskava kogukonna koostöö parendamiseks institutsionaliseeritud vanemaealistega
Individuaalne vananemine15. - 16. detsember 2021
Maht: 16 auditoorset tundi
Õppejõud: Marju Medar, Saima Kuu
Mooduli läbinu tunneb sotsiaalseid, füsioloogilisi ja kognitiivseid muutuseid normaalsel
vananemisel, enamlevinud vanemaealiste toitumise ja liikumisega seotud terviseprobleeme
ning teadvustab koostöö vajadust tervishoiu, toitumise jt spetsialistidega oma tervise
hoidmisel. Õppija teab vanemaealiste liikumisvõimalustega seotud iseärasusi, oskab hinnata
oma terviseolukorda, planeerida võimete- ja eakohast liikumist; õppija teab vanemaealiste
toitumisega seotud eripärasid koostada tervislikku eakohast menüüd ning teab, kuidas
tagada võimalikult hea menüü vastavalt toitumissoovitustele; oskab soovitada sobivat
liikumisviisi ning põhjendada selle vajalikkust; õppija oskab põhjendada õppimise (kognitiivse
stimulatsiooni vajadust III ja IV eluetapis); oskab teha koostööd spetsialistide ja
vanemaealiste lähivõrgustikuga.
Iseseisev töö, praktiline töö: mõeldakse välja tugisüsteem vanemaealiste toitumise ja
liikumise hindamiseks ning vastavalt vajadusele nõustamise ning tegevuste läbiviimise
toetuse välja arendamise võimalused.
Vanemaealiste heaolu toetava kogukonnatöö ning huvikaitse korraldaja areng – ennastjuhtivaks vananejaks19.-20. jaanuar 2022; 16.-17. veebruar 2022; 09.-10. märts 2022
Moodul koosneb kuuest väga praktilisest õppepäevast, mille raames toimuvad ka organisatsioonide
külastused (vajadusel ka virtuaalsed kohtumised).
Maht: 48 auditoorset tundi
Õppejõud: Tiina Tambaum jt kaasatud õppejõudõppejõ
Mooduli läbinu: Osaleja oskab koostada vanemaealiste huvikaitsevajadusele või kohaliku
vananemiskeskkonna arendusvajadusele vastavat projekti: oskab tuvastada probleemi,
defineerida väljakutseid, sõnastada kõikvõimalikke lahendusvõimalusi, valida parim
lahendus, planeerida ressursid ja tööd selle lahenduse ellu viimiseks, testida plaani elluviimist või viia plaan ellu täies mahus. Osaleja kujundab vastavalt tänapäevastele vananemisteooriatele (ümber) oma väärtused ja hoiakud vanemaealiste, vananemise ning vananemiskeskkonna suhtes ning omandab teadmised ja oskused, kuidas võimestada inimesi kujunemaks ennastjuhtivaks vananejaks ning kuidas kujundada heaolu toetavat vananemiskeskkonda arvestades demograafilisi trende, kasutades võimestamise- ja huvikaitseoskusi, tänapäevaseid digioskusi ning kommunikatsiooni- ja koostööoskusi.
Iseseisev töö, praktiline töö disaini- ja arenduslabori formaadis: arendusprojekti juhtimise
raport ja enesehinnang juhtimisprotsessile.
Kokku toimub 14 õppepäeva, mis jaotub neljale kahepäevasele moodulile ning selle järel veidi
pikemale arendustegevuse perioodile, mille jooksul teadmised ja oskused samm-sammult oma
organisatsioonis ellu rakendatakse.
Toetume disainmõtlemise põhimõtetele ja kasutame sotsiaalse innovatsiooni tööriistu. Koolituse
läbinud saavad Tallinna Ülikooli täienduskoolituse lõpudokumendi.
Arenguprogramm
Avatud on registreerimine Tallinna Ülikooli arenguprogrammi “Vanemaealiste huvikaitse võimekuse arendamine” uutesse moodulitesse sügisel 2021- kevadel 2022!
Tule ise ja kutsu kolleeg ka kaasa!
Statistikaameti prognoosi kohaselt vananeb Eesti rahvastik kiirelt ja vanemaealiste osatähtsus
rahvastikus tõuseb. Ühiskond peab pakkuma inimesele keskkonda, mis valmistab ette ja toetab tema
aktiivsena vananemist. See on keskkond, kus on hea elada igas vanuses inimestel. Selleks, et Eestis
tekiks aktiivsena vananemist toetav keskkond, on veel palju vaja ära teha. Muutused ei toimu
iseenesest, organisatsioonid ja rühmitused peavad neid muutusi targalt tagant tõukama.
Pakume organisatsioonide esindajatele võimalust oma teadmisi täiendada vanemaealiste huvikaitse
võimekuse arendamise arenguprogrammi uutes moodulites sügisest 2021 kevadeni 2022.
Õpingute käigus avaneb pilt sellest, mida tähendab ühiskonna vananemine: millised on lahendused ja
millised on hädalahendused. Mõtleme iseenda vananemise peale ja oma rollile teiste vananemise
juures. Õpime tegema koostööd kogukonnas ja omandame digikultuuri, ilma milleta pole mõtet
tuleviku loomisega tegeleda.
Ootame osalema inimesi, kes töötavad vanemaealiste heaolu nimel kohalikes omavalitsustes, liitudes
ja kolmanda sektori organisatsioonides üleriigiliselt või kohalikul tasandil.
Sügisest 2021 kuni kevadeni 2022 on toimumas 5 õppemoodulit (õppesessiooni), mille kaudu saate osa
koostöökogemuse ja -võimekusega võrgustikust, kes jätkab muutuste elluviimist Eesti vanemaealiste
huvides ning muudab vananemiskeskkonda nii kohalikul kui riiklikul tasandil.
Kursused läbinud inimene:
- Oskab kasutada huvikaitse meetodeid ja planeerida huvikaitse tegevusi;
- Tunneb ja kasutab oma organisatsioonis ja võrgustikes vastastikuse õppe (sh põlvkondade
vahelise õppe) põhimõtteid; - Oskab leida ja interpreteerida ühiskonna vananemist kirjeldavat statistikat ja
uuringutulemusi; - Oskab ära tunda diskrimineerimise juhtumeid ning välja pakkuda lahendusi;
- Tunneb vananemise füsioloogilisi ja sotsiaalseid muutusi ning on terviseedenduse liikumise
eestvedaja organisatsioonis, kogukonnas ja ühiskonnas; - Mõistab, mis on kodanikuaktiivsus ning osaleb vanemaealistega seotud valdkondades
teenuste arendamisel, kasutades koosloome põhimõtteid ja disainmõtlemise meetodeid.
Toimumisaeg ja -koht
Õppesessioonid toimuvad perioodil 29.09.2021 – 10.03.2022 Tallinna Ülikoolis (ka virtuaalselt).
Õppimine toimub disaini- ja arenduslabori formaadis, mille eesmärk on aidata osalejatel koguda
samm-sammult teadmisi, meetodeid, mõttemalle ja oskusi, et ellu viia oma organisatsiooni
arendustegevusi, sh oskused tajuda oma rolli, märgata ja reageerida, kaasata kolleege, teha
võrgustikutööd ja koostööd siht- ja sidusgruppidega. Arenduslabori formaadis läbiviidava õppetöö
tulemusel valmivad osalejate organisatsioonides probleemi lahenduse disaini- ja arendusprojektid
ehk huvikaitseprojektid.
Osalema on oodatud kõik, kes tegelevad Eestis vanemaealiste arendamisega, maakondade ja KOVide
töötajad, sotsiaal- ja hoolekande töötajad, kultuurikorraldajad, tervishoiutöötajad, ministeeriumide
ja riigiasutuste töötajad jt.
Koolitajad
Tiina Tambaum, Marju Medar, Lauri Leppik, Luule Sakkeus, Saime Kuu jt.
Koolituse hind
Kõik moodulid 375€ +km.
Üksikus moodulis osalemise hind 90€ +km.
*Registreeruda on võimalik nii kogu arenguprogrammi kui ka eraldi moodulitesse.
Registreeru siit
Tingimused
Arenguprogrammi viiele moodulile kandideerimisel palume osalejal kirjeldada ühte vanemas keskeas
ja/või vanemas eas inimestega seotud probleemi, millele tema organisatsioon peaks kas kohalikul või
riigi tasandil lahenduse looma (edaspidi organisatsiooni „huvikaitseprojekt“).
Osavõtuankeediga koos palume kandideerijal esitada organisatsiooni juhtkonna kinnituse, et
kandideerija esindab koolitusprogrammis organisatsiooni ning organisatsioon on valmis olema
osaleja õppemoodulites läbiviidavate arendustegevuste keskkond, ning panustama osaleja
eestvedamisel kursuse lõputööna valmiva huvikaitseprojekti arendusse.
Seniste osalejate kommentaarid programmile
Tiina: “ Hakkasin vabatahtlikult tegelema pensionäride ühendusega. Tundsin, et teadmised
on rooste läinud. Meil kõik toimib, teeme meeletult vabatahtlikku tööd. Aga
tundsin, et oleme infopuuduses: tahaksin rääkida, kuidas ühte või teist asja teha. Võrgustik
oli puudu ja sein oli ees. Arenguprogrammis kadus see sein kohe. See on fantastiline!”
Garina: “Me oma töös teeme ju iga päev neid asju, mida arenguprogrammis õpime,
aga siin mõtestame selle kõik lahti. Oma tööprotsessi oli alguses keeruline ümber sättida,
aga kõik on tehtav. Meil on siin erineva valdkonna inimesed koos ja see on suur asi.”
Tõnu: “Õppida kõlbab alati. Kui tahad küsida, tahad olla olemas, siis peab
õppima. Mulle meeldib see suhtlemine siin. Paljusid asju tean, aga ma
pole nende asjade peale niimoodi mõelnud ja järeldusi teinud.“